I. Concepția despre lume și modelare a vieții
P |
ână în epoca iluminismului, pentru
toți oamenii de o cultură mai profundă era un lucru de la sine înțeles că între
macrocosmos și microcosmos există o corespondență. Așa cum stau lucrurile în
mare, așa stau și în mic; sus și jos, dreapta și stânga, afară și înăuntru, se
află pretutindeni în raportul unei corespondențe reciproce; dar abia omul, o
fiinţă la limita dintre lumea Naturii și cea a Spiritului, este, în ființa și
destinul său, cu adevărat oglinda întregii lumi create. Aşadar, acea epocă din
trecut privea ca pe un tot realitatea obiectual-exterioară și pe cea a stărilor
interioare. ‒ Această concepție despre lume și-a găsit expresia cea mai
grandioasă, mai completă și, totodată, mai precisă în sistemul astrologiei.
Aceasta înțelege lumea Naturii și a Spiritului, necesitatea și întâmplarea,
arbitrariul și destinul, pe de o parte, într-un context ce poate fi formulat cu
exactitate matematică, pe de altă parte, din direcția semnificației sale (în
sens uman) drept baza sa reală. Pentru cititorul în stele universul era ca un
mecanism de ceasornic. Mișcarea primordială a Cosmosului este arcul acestui
mecanism, iar cerul înstelat cadranul său. În el se îmbină miriade de roți, cu
aceeași necesitate, condiționându-se reciproc, roți de care voința liberă a
fiecăruia ține într-o măsură nu mai puțin importantă decât destinul cosmic. Așa
se înscriu sferele stelelor în sufletele ce încolțesc. Și invers, așa se poate
citi pe cer, într-o scriere lapidară, ceea ce devine sau urmează să devină pe
Pământ.
Eu evoc în amintirea dumneavoastră această sferă de
reprezentări, care ține de tezaurul cel mai vechi al omenirii, cu un scop
absolut precis. Ciclul simpozionului nostru din acest an își propune să vă
ajute să recunoașteți și să înțelegeți de pe o poziție superioară locul și
valoarea diferitelor concepții despre lume și diferitelor feluri de a modela
viața. El își propune, conform cu spiritul Şcolii de Înțelepciune, să
dovedească în ce măsură fiecare
dintre ele are un sens sau poate ajunge să aibă unul. Iar primul și până acum
ultimul răspuns la o întrebare pusă atât de general, care a satisfăcut imboldul
spre cunoaștere, l-a dat tocmai astrologia. Căci, pentru ea, fiecare fenomen
era, în primul rând, determinat cosmic și, deci îndreptățit. Dacă fiecare fel uman
de a fi are un substrat cosmic, atunci pentru existența de acum și aici a unei
anumite ființe, poate nereușite, ca atare, răspunde, pe de altă parte, întregul
firmament, ceea ce face ca orice apreciere exclusivistă și meschină să se
autodesființeze, ca fiind absurdă. Chiar dacă tipului Pește poate să i se pară
că tipul Berbec e mai puțin valoros, acesta este la fel de necesar, are același
drept să trăiască; în sens empiric, fiecare trebuie să fie exact așa cum l-a
creat constelația nașterii sale. Mai putem oare contesta că și omul, ca
fenomen, este produsul apărut la interferența unor influențe cosmice? Orice
s-ar crede despre premisele speciale ale astrologiei, felul ei de a privi
particularul din direcția întregului, pe baza căruia fiecare plăsmuire a vieții
are, empiric, dreptate, în primă instanță, corespunde în principiu sensului
general al lucrurilor. Aceasta o dovedește, pragmatic, faptul că epoca
anterioară iluminismului a văzut și a înțeles tipul uman individual în
contextul său necesar într-un sens mult mai profund decât toate epocile care
i-au urmat. Epoca modernă și l-a reprezentat pe om, până la nivelul celei mai
grosiere componente materiale, rupt de
întregul naturii; și astfel, în ceea ce-l privește, ea l-a conceput
într-un mod mult mai antropomorfic decât predecesoarea sa mai puțin luminată,
fiindcă a uitat cu totul de determinarea
cosmică incontestabilă și de omul spiritual. Ea și-a închipuit cu o
aroganță necunoscută mai înainte că are voie să decreteze pe baza fiecărei
concepții în parte care forme de viață au dreptul la existență și care nu. De
atunci încoace, dacă cineva, personal, nu avea o orientare religioasă, el avea
voie, fără a se face de râs, să prezinte religia drept o absurditate; dacă
cineva, personal, nu era militar sau intelectual, el avea voie să respingă
spiritul de luptător şi critica filosofică în general; dacă femeia sau artistul
nu corespundeau idealurilor cuiva, acesta avea voie să-i critice,
considerându-i neînsemnați. Prin urmare, concepția despre lume a epocii anterioare
iluminismului înțelegea lumea mai profund decât era științifică.
Atâta se poate spune, în principiu, cu totul
independent de corectitudinea imaginii astrologice a lumii; ceea ce nu se
potrivește faptic își poate dovedi valabilitatea ca ipoteză de lucru. Or, nici
„corectitudinea” acelei imagini a lumii, în liniile sale mari, nu mai poate fi
contestată fără prejudecată: pe cât știu din proprie experiență, horoscoapele
nașterii, întocmite de oameni cu capacități corespunzătoare, pe baza unor date
exacte, se potrivesc atât de des, încât legile calculului probabilităților ne
interzic să vorbim aici de întâmplare. Acest lucru nu poate fi înțeles,
firește, prin mijloacele conceptuale existente până în prezent, cel mai puțin
pe baza faptelor furnizate de astronomie. În astrologie, planetele și semnele
zodiacale figurează numai ca centre de raportare ale unor stări de tensiune
cosmice ‒ verificate numai cu ajutorul unei experiențe foarte bogate ‒, care
își exercită influențele în fizic și în psihic, motiv pentru care, în măsura în
care acestea există în mod real, trebuie că aparțin planului unei realități
psihico-fizice încă necercetate și imposibil de cuprins cu privirea de pe alte
planuri. Dar starea de lucruri ca atare nu poate fi negată. Și acest fapt confirmă,
în orice caz, valabilitatea premisei generale a unei corespondențe interioare
între macro și microcosmos. Cercetările cele mai noi au dus la o altă
constatare de o importanță deosebită: aceea că reducerea unui suflet la
predispozițiile și complexele sale ințiale prin metoda psihanalitică, oricât de
des a fost făcută încercarea, cu ajutorul unor date suficient de exacte, dă o
schiță generală care oglindește cu fidelitate horoscopul nașterii. Pe baza
experienței, se ajunge la același rezultat, fie că, pentru o înțelegere
fundamentală a unui suflet ne înălțăm privirile spre cerul înstelat sau că ni
le coborâm spre străfundurile originare ale acestuia. Or, fiindcă valabilitatea
rezultatelor obținute prin reducerea analitică a unor stări complexe ale
sufletului ca bază a acestuia nu stă sub semnul întrebării, trebuie în mod
necesar ca și schema astrelor să exprime niște raporturi reale. Și, pornind de
aici, putem face o primă încercare de a interpreta problematica respectivei
corelaţii, fără nici o pretenție, bineînțeles, de a o lămuri în întregime.
Caracterul inexplicabil al stării de fapt înseşi nu ne pune în față o enigmă
deosebită: orice calitate este ceva irațional, iar intelectul poate să
înțeleagă numai lucruri raționale; proprietăţile elementelor chimice sunt ceva
exact la fel de ireductibil și, prin urmare, la fel de inexplicabil ca și
virtuțile planetelor astrologice. Singura problemă poate fi felul în care
starea de fapt astrologică, inexplicabilă în măsura în care ea există, se
raportează la restul existenței de acum și aici a naturii, la fel de
inexplicabilă. Or, la aceasta, cheia o dă teza bazată pe experiența că
horoscoapele se potrivesc în măsura în care ele sunt întocmite de niște
persoane înzestrate corespunzător. Ea spune că regulile astrologiei se dovedesc
valabile numai în mâna celui ce știe să le aplice. Or, mutatis mutandis,
acelaşi lucru se poate spune despre orice alt proces al vieții în genere.
Pretutindeni, realizarea sensului ‒ și viața nici nu e altceva ‒ se desfăşoară
din lăuntru înspre afară. Pretutindeni, această realizare a sensului, dacă duce
la creaţie, trebuie să se orienteze după gramatica și sintaxa alfabetului
lumii. Așa se desfășoară, desigur, toate procesele organice, după anumite legi,
dar la acestea se ajunge numai acolo unde viața este cea care le face să apară
și le dirijează. Astfel, activitatea creatoare poetică se întrupează de fiecare
dată într-o ritmicitate tipică, dar din simpla cunoaștere a legilor ei nu s-a
născut încă niciodată o creație poetică. Tot așa, regulile deja confirmate ale
psihanalizei îl ajută numai pe acela care știe să le aplice prin alegere
liberă. Situaţia specială a astrologiei nu ne dă, deci, nici o enigmă de
dezlegat. Dar ea ne permite să înțelegem problema generală a legăturii dintre
necesitate și libertate, care este problema de bază a vieţii omului, în mod mai
profund decât pare posibil din orice alt punct de plecare cunoscut de mine.
Dacă, după cum am văzut, din datele stelelor nu se poate afla nimic care să nu
fie conținut în sufletul însuși, dar punctul de pornire al astrologiei este
unul extrauman, cosmic, atunci următoarea noţiune care cuprinde întregul
complex trebuie să dea satisfacție în mod fundamental sensului său: universul
și omul sunt în orice moment o situație cosmică unitară. Omul care voiește
liber este în acelaşi timp expresia unei deveniri cosmice; el este în același
timp, în orice clipă, împlinitor și inițiator. Interpretarea greșită a
trecutului în ceea ce priveşte dependența de stele şi cea a epocii recent
încheiate ‒ în ceea ce priveşte arbitrarietatea umană, este, de fapt, o sinteză
imposibil de realizat. Se poate dovedi din experiență că lucrurile stau astfel
în realitate, atât cât se pot dovedi astfel de lucruri: mijlocul de a face
acest lucru ni-l dă I Ging, „Cartea
transformărilor” a chinezilor. Această lucrare, cea mai remarcabilă, desigur,
din literatura universală, împarte întregul vieții într-un anumit număr de
situații generale, care cuprind în ele în același timp aspecte umane, cât și
aspecte cosmice. Ea presupune, pornind de la aceste situații, că fiecare poartă
în sine legea unei schimbări. Ea arată, în același timp, calea pe care fiecare
poate constata transformarea prin care tocmai trece, precum și transformarea
specială care-l așteaptă, în mod concret. Și, cu adevărat: ori de câte ori un
om cu predispoziţiile şi cu instruirea corespunzătoare poate să caute în I Ging răspunsul pe calea justă, el
găseşte o lămurire despre starea sa personală şi despre dezvoltarea ei în
continuare, iar prin comentariul păstrat prin tradiţie, îndrumarea cea mai înţeleaptă
pentru cea mai bună stăpânire a soartei. Acest lucru este atemporal. Exact la
fel cum Confucius şi-a luat cea mai mare înţelepciune din I Ging, tot așa, în vremuri încă destul de recente, în orice
situație critică, sfatul bătrânilor, Genro, și-a extras principalele linii
orientative pentru deciziile politice ale Japoniei. Experienţa mea personală
confirmă şi ea, fără nici o excepţie, înţelepciunea din Cartea Transformărilor.
De aceea, pentru mine, personal, s-a dovedit faptul că orice realitate
particulară, orice obiect, stare sau fapt istoric, orice trăire pur personală
aparţin unui tot universal, care, deci, poate fi determinat din cele mai
diferite puncte de pornire, cosmice sau umane.