Descriere
METAMORFOZA BURGHEZULUI de Jacques Ellul
Jacques Ellul (1912-1994) a fost una dintre personalităţile cele mai provocatoare ale vieţii culturale franceze din a doua jumătate a secolului XX. Ellul a refuzat cu obstinaţie „specializarea”, a fost simultan teolog, filosof, sociolog, istoric al instituţiilor, profesor de istorie a dreptului, realizând o operă de o mare originalitate, adeseori contestatară, concretizată în peste şaizeci de cărţi.
…Un eseu fascinant despre caracterul burghez al societăţii moderne şi contemporane. Traducere din limba franceză de Octavian Soviany.
În Metamorfoza burghezului (1967) Ellul
priveşte burghezia mai mult ca pe o categorie ontologică decât socială,
caracterizată printr-o uriaşă capacitate de asimilare, graţie căreia a reuşit
să-şi neutralizeze toţi contestatarii (creştinismul, ideologia de stânga, arta)
şi să-şi imprime caracteristicile societăţii actuale, care este în totalitate
burgheză, deşi burghezia în calitate de clasă a dispărut. Burghezul, creatorul
unei lumi nihilocentrice este – consideră finalmente Ellul – unul dintre
aspectele esenţiale ale omului, este poate chiar omul însuşi, iar concluzia
cărţii sale nu este câtuşi de puţin liniştitoare: „poate că, odată cu
instaurarea acestui centru negativ, a nimicului dat ca centru, cu instalarea în
vid, burghezul a răspuns unei dorinţe inconştiente a omului, unei pasiuni a
propriei lui dispariţii. Această mişcare lentă, prin care omul s-a substituit
progresiv cu lucruri care înfăptuiesc ceea ce altădată exprima fragmente din
personalitatea lui, acest proces constant de invenţie care a făcut ca ansamblul
activităţii umane să se spargă în operaţiuni multiple, disociate, dezintegrate,
prin care omul se amputează de fiecare dată de o putere şi de un miracol, acest
calcul minuţios care dă naştere unui obiect care satisface pe deplin omul exact
în momentul când îl elimină, toate acestea poate că nu exprimă decât strădania
omului de a se elimina pe el însuşi. Poate că, în cele din urmă, omul este
bântuit de o pasiune a morţii şi nu doreşte în secret decât să se împlinească
prin propria lui negaţie. Suicid mai profund, mai subtil, mai exigent decât
barbituricul personal sau bomba H. colectivă.”
Octavian Soviany